dinsdag 29 juni 2010

Wereldkampioenschappen filosofie

Binnenkort is het weer zover, dan vinden de wereldkampioenschappen filosofie plaats. Voor eenieder die niet van Kant, Hegel of Kierkegaard houdt, worden het zure tijden. De media besteden het grootste gedeelte van hun aandacht aan filosofen, aan existentialisme en fenomenologie, de horeca haakt aan met de inmiddels welbekende versiering in de vorm van vlaggetjes waarop de tronies van genoemde filosofen prijken en in menig snackbar of supermarkt zal men bediend worden door een medewerker met een grote aangeplakte snor, licht loenzend, om de adhesie aan Nietzsche te betuigen. In de wijken van de grote steden is al merkbaar sprake van 'filosofiekoorts': partytenten die tot aan het trottoir reiken, gedecoreerd met Sartre-wimpels, nemen de publieke ruimte in beslag, het speciale hooggistende Heideggerbier staat in kratjes opgestapeld in de woonkamer. 'Laat het discours over de ontologie maar beginnen', lijken de bewoners verwachtingsvol uit te venten. Rond de speciaal voor dit doel opgerichte megaschermen op de diverse dorpspleinen zal het volk in blote buik, opzichtig de tattoo's van de favoriete filosoof ontblotend, samenstromen om de verrichtingen van de wijsgeren te volgen. Om de aanhangers van het deconstructivisme en die van het idealisme vredig met elkaar te laten existeren, zijn zogeheten 'filosofiestewards' aangesteld, die de feestelijkheden in goede banen zullen leiden. Uit voorzorg voor een massale toeloop, indien Schopenhauer zoals algemeen verwacht wordt, tijdens de finale glansrijk zegeviert, zal een extra cordon mobiele eenheid achter de hand worden gehouden. Maar vooralsnog weerklinkt overal de vrolijke Nietzsche-toeter, die de door het volk gekoesterde hoop op een zege met zijn opwekkende klanken levend houdt. Tot het verdriet van de filosofie-haters zal het WK filosofie de gesprekken op het werk, in de snackbar en op het terras voorlopig domineren. Maar niet getreurd: zodra het festijn voorbij is, gaan we weer over op de orde van de dag. De voetbalcompetitie staat reeds op beginnen!

12 opmerkingen:

  1. Als het voetbal vervangen wordt door iets anders, zoals filosofie, dan is het des te belachelijker eigenlijk, die WK voetbal hetze. En we moeten er allemaal maar aan geloven. Ik heb er helemaal niks mee, tot overdreven en onnodige woede van velen. Alsof ik nu zo iets ergs doe door het veel te arrogante NL niet te supporten? Ik weet niet of het ook je bedoeling was om de spot te drijven met dat gekkenhuis rondom het WK waaraan 90% zich tracht te wagen, maar je parodie is dan erg goed gelukt, zegt een van die niet met het oranjevirus geinfecteerde 10%. Ik heb dan ook erg om je stukje gelachen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Uiteraard was het mijn bedoeling om de spot te drijven met deze bizarre hype! Fijn dat er nog meer mensen zijn die zich niet bezondigen aan deze door de media hoog gehouden onzin. Ze heeft geen enkele betekenis dan een momentje opwinding. Of kan iemand me zeggen in welke minuut Oranje scoorde in 1994 tijdens de tweede wedstrijd? (16 jaar geleden) Ik kan wel uit het hoofd de tweede regel van sonnet 48 van Shakespeare (eeuwen geleden) opzeggen: ' Rough winds do shake the darling buds of Mai and summer's lease hath all too short a date'. kijk: dat is het verschil tussen kortstondige onbetekende onzin en ware poezie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En 'Mai' moet natuurlijk ' May' zijn! (kun je reacties ook bewerken eigenlijk?)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je kunt alleen een reactie kopiëren, herschrijven en herplaatsen, en dan de oude vervolgens verwijderen. Maar dat is wel verwarrend als er alweer andere reacties op kwamen, dus zou ik alleen aanraden als je de laatste bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk stuk! Maar... als ik even de 'blogsteward' mag uithangen, ik weet niet goed waar het te plaatsen. Is het proza? Dan zou ik bijvoorbeeld liever een stukje a la Bordewijks Blokken bewerkt zien: alsof die WK filosofie al bestaat en je het van dichtbij zelf meemaakt. Een kleine aanpassing wellicht...
    Maar misschien zouden we ook een label 'opinie' kunnen toevoegen aan het blog en dit stuk hieronder scharen? Hoewel ik eigenlijk vind dat daar al genoeg anderen blogs voor zijn. Wat denken jullie?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Alice
    Columns enzo zijn misschien leuker voor onze persoonlijke weblogs? Daar plaats ik al mijn opinie-achtige teksten. Het is denk ik leuker om elkaar hier vooral met creatieve teksten en experimenten e.d. te inspireren?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zou kunnen. Mij maakt het niet uit. Dit WK filosofie is een totale parodie, en die is erg leuk. Wanneer dat geen hele parodie is, op eigen blog misschien. Maar ik zou dit graag als een uitzondering zien. Eerlijk gezegd is dit best inspirerend, zo een uitgebreide metafoor. Sterke en inspirerende stijl, ik denk ook wel creatief genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Alice
    Ik vind ook dat als je een opinie omzet in totale parodie, dat het hier dan goed past.
    Het zijn eerder reacties op de actualiteit, zonder dat daar verder iets (verrassends) mee gedaan is, die ik minder inspirerend vind...

    @hawee
    Ik zal het onder proza zetten(?). Dan kunnen we het ook in het rechtermenu onder bijdragen terugvinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @marike en @alice
    ik had er eerlijk gezegd niet eens bij stilgestaan onder welke categorie zo'n bijdrage valt. Ik vind het zelf inderdaad een parodie, waar dan uiteraard wel een mening achter schuilgaat, maar die moet op de achtergrond blijven. Je mag het stukje van mij onder proza zetten hoor ;)
    Het zou natuurlijk ook ingepast kunnen worden in een 'serieuze' roman, bij wijze van zijdelingse parodie of als een soort van rode draad. Dank voor jullie reacties.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. marijke verlaan4 juli 2013 om 19:18

    Deze vind ik de leukste die ik tot nu toe gelezen heb. Beste taalgebruik. Ik zie het zo voor me

    BeantwoordenVerwijderen