woensdag 9 juni 2010

Dat is geen literatuur, dat is schrijfkunst!

Waarom is niet elk boek literatuur vroeg ik me af. In muziek bijvoorbeeld is alles muziek: van Schlager tot opera, en van hardcore tot modern klassiek. Je zal niet snel zeggen: dat is geen muziek, ook al beoordeel je het gehoorde als herrie.
Gezangen in de kerk gaan door voor muziek, en het fluiten van een vogel. Maar ook elektronische beats en kraken zijn muziek, weliswaar modern, maar toch. Hoewel ook muziek vaak misbruikt wordt, zal je nog altijd (bijvoorbeeld) van een jingle bij een reclamespot zeggen dat het muziek is. Terwijl een reclameslogan natuurlijk geen literatuur is.
     Hoe komt het nu eigelijk dat bij de term literatuur meteen een waardeoordeel lijkt te worden meegenomen. Boeken van slechte kwaliteit zijn ‘geen literatuur’, en goede boeken worden als ‘literaire boeken’ beoordeeld. Misschien heeft het te maken met het feit dat een mens eigenlijk niet geen tekst kan gebruiken.
Woorden kunnen verder voor allerlei doeleinden gebruikt worden: voorlichting, sensatie, nieuws, protest etc. Vandaag nog zag ik op het plein voor de tweede kamer een jongen met een spandoek: ‘Idealen kun je niet verbieden! Kraken gaat door!’
Muziek wordt nooit voor iets anders gebruikt dan voor… euh, muziek (tenzij er tekst bij komt). Muziek hoef je niet te maken, dat doen anderen eventueel wel voor je, en dan kun jij er nog altijd op dansen. Maar waar is een mens zonder tekst, of het nu een voorzichtige of brutale tekst is, geschreven of gesproken. Zonder tekst en taal lijk je maar half mens te zijn, een gehandicapte.
     Kort geleden las ik een stukje van Saskia Noort, om te zien hoe niet-literatuur eruit ziet. Ze lijkt een soort ‘zangeres zonder naam’ van de schrijfkunst te zijn, en dan eentje die nog niet echt veel heeft meegemaakt. Wat je dan krijgt is dat gereutel over onbelangrijke details. Het doet me denken aan ‘gesprekken’ waarbij iemand een boek of film gaat zitten vertellen aan de ander. Het is vergelijkbaar met het gereutel van buurvrouwen. “Toen zeg ze, nou, ze zegt, dat had ik toch allemaal ook niet zien aankomen zegt ze, maar dat weet ik niet hoor, ik heb al zo vaak gezegd tegen der dat het mis ging, dat ziet toch iedereen. Toen heb ze der boeltje gepakt en is gewoon weggelopen, en toen nou ja, toen kwam de overbuurvrouw en hebben we nog even lekker gekletst over van alles en nog wat, je kent dat wel, over koetjes en kalfjes, nou niet letterlijk natuurlijk, stel je voor…
de weiden liggen ongezegd in het licht
de koeien die zo vaak geschilderd zijn
weerhouden met een jong nat oog
ie’dre beschrijving van hun warm geheim”.
“Waaat zeg je?” “Nee laat maar. Nee, ik had het over koetjes, dus ik dacht, ach laat maar, dat was een gedicht. Vroeger moest iedereen wel eens een gedicht uit het hoofd leren, nou die van mij zit er nog hoor, haha, gut, maar waar hadden we het over…


(maar nu ging mijn fantasie alweer een andere kant op, het fenomeen dat je ook binnen een modern verhaal oud cultuurgoed kunt overdragen, zoals Ian McEwan in Saturday)

Als je het vergelijkt met muziek is het toch simpel, dacht ik, om het over literatuur te hebben. Je hebt genres en kwaliteiten, maar het zou toch onder dezelfde noemer moeten (kunnen) blijven vallen.
Maar die vergelijking gaat niet helemaal op. Muziek kun je niet reutelen, tenminste, dat doe je niet zomaar, er is altijd een drempel te nemen. Bij tekst moeten we die grenzen zelf aanbrengen. Lastig. Waar begint literatuur en waar eindigt niet-literatuur. En dan heb ik het nog niet eens over gedichten en poëzie gehad. Wie weet daar iets zinnigs over te zeggen, wanneer is een gedicht poëzie?
     Saskia Noort doet een heel jaar over een boek las ik. Toch best sneu om dan geen literatuur geschreven te hebben. Kunnen we niet een aanduiding verzinnen waar alles onder valt, inclusief poëtica. 'Schrijfkunst' bijvoorbeeld? Waarom zijn we niet gewoon allemaal schrijfkunstenaars zodra we de pen ter hand nemen. Wie doet ons wat.

11 opmerkingen:

  1. Denk dat proza het woord is wat je zoekt. Wat muziek voor alle die noten is, is proza voor al die letters. Literatuur is een bepaald soort proza.

    Als je het met Saskia Noort vergelijkt, snap ik niet waarom Ronald Giphart dan wel als literatuur wordt gezien. Althans, wel op de middelbare school.

    Suusje Q.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met de vraag over wanneer iets literatuur is, wanneer niet, ben ik destijds naar mijn docent Nederlands gegaan. Hij, een gekwalificeerd Neerlandicus, had geen eenduidig antwoord. En dat lijkt me ook terecht te zijn.
    Zelf zou ik literatuur interpreteren als het geschrevene, dat te raden overlaat. Er blijft altijd een vraag die de lezer zich stelt onbeantwoord. Daarmee onderscheidt het zich van de lectuur, zoals chicklit: daar is alles naar mijn mening wat uitgekauwd, en wordt zelfs gezinspeeld op wat de lezer wanneer moet voelen. Ik laat dat maar aan de lezer zelf, het is een subjectieve perceptie zou ik zeggen. Chicklit is dan ook niet mijn ding, alle vragen worden daarin beantwoord. Open eindjes kunnen juist een krachtmiddel zijn.
    Met Saskia Noort noem je er toch wel een, ze is razend populair, laat verkoopcijfers niet ten koste gaan van de schrijfstijl en schrijft vooral voor een zo breed mogelijk publiek aan volwassen (huis)vrouwen. Dat voel ik wel bij meer Nederlandse schrijvers van het spannende boek, dat zich in eerste instantie op de cover niet gelijk als chicklit wil profileren. Toch staat er dan Literaire Thriller op de voorkant. Hun succes hebben ze vooral te danken aan de hoeveelheid mensen die zich met de hoofdpersoon en de volledig uitgeschreven gedachten en gevoelens kan identificeren.
    Bij de Scandinavische schrijvers van het spannende boek zit dat literaire er meer in, het werpt meer vragen op, gaat niet altijd maar over een vrouw van middelbare leeftijd in de hoofdrol, is experimenteler qua schrijfstijl en waagt zich in een meer mysterieuze setting.
    De Nederlandse 'Literaire thriller' biedt voor mensen die snel uitgekeken raken op het al snel saaie aspect van de uitgekauwdheid en de veelvuldige setting van binnenshuis weinig genoegdoening.
    Wanneer iets dan toch literatuur is, is ook dat voor de schrijver in kwestie niet iets om arrogant over te doen. Ieder kan zijn of haar eigen voorkeur hebben, en die voorkeur is subjectief.

    En wat is poëzie? Ook weer zo een vraag. Poëzie is geen 'rijmsoep' (zoals menig Sinterklaasgedicht dat wel is). Poëzie mag rijm bevatten en kan er juist door versterkt worden in haar boodschap, maar het moet wel ergens op slaan. Er moeten niet simpelweg woorden gekozen worden, die niet in de context of het woordveld van het gedicht passen, maar alleen gekozen zijn vanwege de rijm op een ander gebruikt woord. Poëzie hoeft niet van rijm voorzien te zijn, volledige rijm, dan wel klankrijm. Er zijn genoeg andere stijlmiddelen die iets ook tot poëzie kunnen maken. Bij 'rijmsoep' is er alleen aan de rijm gedacht en vaak niet aan andere stijlmiddelen. Poëzie hoeft niet te bestaan uit volzinnen, het hoeft niet aan een minimum of maximum aantal woorden te bestaan, maar is voorzien van een zekere stijl, die heel uiteenlopend kan zijn en zeer experimenteel kan zijn.

    En wanneer is poëzie literatuur? Of wanneer treed je toe tot de literatuur? De literaire kring is een gesloten kring, die dat niet zou moeten zijn, maar die wel veel nieuws tegenhoudt. Dat nieuwe is niet slechter, zoals velen van hen dat zien, maar wel anders, vernieuwend, vaak. De literatuur hoort zich van tijd tot tijd te vernieuwen, en dat hoeft niet steeds met zoveelste chagrijnig kijkende bral die eigenlijk precies naar de pijpen danst van gevestigde orde.

    Kwaliteit van literatuur, ook dat is subjectief. Het zou leuk zijn een onderverdeling te kunnen zien in verschillende subgenres, maar niet een waarin het ene per se beter is dan het andere. Bovendien heb je tal van tussenvormen. Toch zou ik niet te ver doorschieten in hokjesgeestfetisjisme, ik zou het eerder zien als verder en dichter bij elkaar staande clusters van auteurs, waartussen enige overlap van stijl mogelijk is.

    Een boekentip: 'De Literaire Kring', van Marjolein Februari. Een introductie staat vast wel ergens online.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgens Wiki is 'literatuur' een verzameling van alle teksten, zowel geschreven als gesproken: proza, poëzie, toneel, filmteksten... In de ruimste zin van het woord dan. En dat is nu juist mijn vraag. Waarom wordt literatuur niet (meer) gebruikt in die ruimste zin van het woord.

    Ben het eens dat genre losstaat van kwaliteit, oftewel dat er in elk genre kwaliteit en mindere kwaliteit bestaat.

    Dat boek van M.Februari ga ik lezen!
    wordt vervolgd (?)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. .. Giphart. Die snap ik ook niet, concept lijkt heel veel op de schrijfsters van de Nederlandse thriller; en mijn docent Nederlands zag dat dan weer niet zelf als literatuur. De grens is soms vaag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Net aan het lezen in Eva, van Carry van Bruggen. Wordt als 'hoge literatuur' bestempeld, en terecht. Het laat veel te denken over, maar... of het ook te raden overlaat? Naar mijn idee wordt in deze subjectivistische roman niet veel ruimte gelaten voor de beleving van de lezer. Het staat immers al vol met beschouwingen van de hoofdpersoon/auteur zelf. Vanuit verschillend perspectief: in ik-, jij-vorm en vanuit personale zij-verteller.
    Zouden er voor klassiek werk andere criteria gelden?
    Worden er tegenwoordig minder 'literaire boeken' geschreven dan vroeger?
    Misschien is het criterium: wat over vijftig jaar nog gelezen wordt is 'literair' (?)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vond in de syllabus nog een opmerking over 'literariteit', dat wat een tekst literair maakt: "Een literaire tekst heeft in principe geen houdbaarheidsdatum, en bezit een eigen waarde die losstaat van een eenmalige, praktische inzetbaarheid".
    Hm... hebben doktersromannetjes en goedkope detectives dan een houdbaarheidsdatum? Zijn die niet ook van alle tijden?

    Ik begin me steeds meer af te vragen of er eigenlijk wel een goede definitie bestaat van 'hoge literatuur'.
    Weer maak ik in mijn hoofd een vergelijk met muziek. Klassiek wordt als 'hoge kunst' beschouwd. Maar hoe zit het met die walsen die door André Rieu in een handomdraai voor het grote publiek geschikt werden gemaakt? En al die recente festivals en (buiten)concerten met die eeuwige zelfde populair klassieke werken. Is dat nog altijd 'hoge kunst' of was het dat alleen toen het geschreven werd?
    En is alle muziek van bijvoorbeeld Paganini 'hoge kunst' of soms ook gewoon uitsloverij, een soort (top)sport of circus entertainment...

    Grenzen vervagen. Natuurlijk. En gelukkig.
    Maar is het niet lastig dat tegelijk nog altijd die traditionele scheiding tussen hoog en laag wordt gemaakt? Want waar zit het 'em nu werkelijk in, als we heel eerlijk zijn.
    Is het het gebruik van intellectualistisch taalgebruik, jargon en intertekstualiteit? Oftewel een soort samenzwering, gestoeld op kennis en abstractievermogen, van auteur en publiek?
    Of gaat het uiteindelijk om de 'beklijvingsfactor' en de indringendheid van het werk?
    Is het misschien van belang hoeveel mensen geïnteresseerd zijn en wordt het literaire gehalte vooral gewogen aan het (kleine) aantal lezers?

    Waarom is een boek (met zo'n schrijfstijl en zulke perverse ideeën) als bijvoorbeeld Tirza van Grunberg 'hoge literatuur'? Misschien omdat het onze 'hoge cultuur' juist ter discussie stelt? Of is er meer aan de hand met dit boek.

    Kunst heeft naar mijn idee alles met gevoeligheid te maken, en met de vertaling van scherpe, unieke observaties naar de denkwerelden van anderen...
    Is 'hoge kunst' niets meer of minder dan 'goeie kunst' misschien?
    Wie helpt ons aan een sluitende definitie...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tsja, ik zou zeggen dat doktersromannetjes van de jaren '60 toch echt verouderd zijn, en vooral bedoeld waren ter vermaak van de huisvrouw tijdens haar zonvakantie aan zee, en daarmee een heel nauw gedefinieerd doel dienden. Het klopt dat er ook nu nog bouquetreeksjes worden gemaakt. Daarvan is het enige praktisch nut weer het vermaak van een vrouw die een masculiene wereld erkent en die zich graag door mannelijke uiterlijke charmes laat meeslepen tijdens een zonvakantie aan zee. Het doel is niet veranderd, het middel wel. Het middel is sterk gebonden aan de tijd waarin het zich afspeelt en daarmee identificeert zich het toch niet met die definitie van literair in de syllabus.

    Ik ben niet de mening toegedaan dat hoge literatuur uitgemolken moet worden, waarvan dat voorbeeld met klassieke muziek goed is. De media hoeven zich er ook minder mee te bemoeien dan nu het geval is, maar dat is een lastig ideaal met de grote vercommercialisering van de media. (Ik ben daardoor wel steeds minder in de betrouwbaarheid daarvan gaan geloven). Wat ze voorschrijven, moeten we maar leuk vinden: Rieu, lady Gaga, Saskia Noort, e.d. Dan wint het entertainment het absoluut van enig literatuurgehalte.

    Intellectualistisch taalgebruik en jargon zijn echter wel heel vaak datgene waarop de huidige 'literaire kring' zich baseert. (Dit is erg goed beschreven in het boek van M. Februari). Daarmee sluit zij zich, wat weinig mogelijkheden open laat voor vernieuwing. TENZIJ zo een braakbal als Grunberg, op zijn 35e al stoffig, het alleen maar over seks gaat hebben, maar wel geheel volgens etiquette vol met wollig taalgebruik, intertekstualiteit en jargon. Bovendien moet het altijd een bepaald cynisme in zich dragen, dat op een hoogdravende, intertekstuele en niet zelden overdreven/onnodig filosofische wijze wordt bewerkstelligd. Bij zulke boeken haak ik af. Ik denk echter niet dat zijn lezersaantal het kleinst is. Mede door de media die zijn hielen likken, misschien omdat sex sells. Ik weet het niet. Nemen we hem als het summum van literatuur, dan is het daar droevig mee gesteld, als je het mij vraagt. Wat dat betreft kan je mijn verhaal over Judie's presentatie (Dresscode 2) er bijna mee vergelijken: misschien kan je het zien als een stille aanklacht tegen het te hoog van een toren blazen over een onderwerp dat inhoudelijk helemaal niet zo bijzonder is, door middel van een protserig taalgebruik. Ik kan mij voorstellen dat velen hierdoor gegrepen zullen worden. Het is een middel om een doel te bereiken. In geval van Judie maar ook in geval van de literatuur.

    Horror en spanning zullen, hoewel de rijkdom van de taal er niet minder in wordt uitgebuit, deze gesloten literaire kring doen opschudden. Het lijkt wel of je eerst een boek keurig volgens een zeker, vaak enigszins masculinistisch etiquette moet schrijven om er in te komen, en wanneer je vervolgens wel iets 'nieuws' tracht te doen, dan 'valt je volgende boek tegen'. Onze vrouwelijke uitzonderingen zijn natuurlijk Haasse, Palmen en Dorrestein. Ik weet niet hoe zij dat voor elkaar gekregen hebben. Misschien iets met tijdloosheid of plaats waar het verhaal zich afspeelt (Haasse) of filosofisch gehalte (Palmen). Ik lees vooral Haasse graag.

    Na al dit bovenstaande denk ik dat een eenduidige definitie van 'literatuur' ver te zoeken is. Deze is vatbaar voor individuele perceptie en grenzen zijn vaag. Ik kan voorbeelden aanwijzen van zowel lectuur als literatuur, waarover minder twijfel bestaat, maar er is zo een groot midden, waarbij het misschien onterecht is om er zo een harde grens doorheen te trekken. Literair gehalte is allicht een spectrumverschijnsel, hoewel er vaak zwart-wit over wordt gedacht. Citaat van mijn vroegere docent Nederlands: 'Alles is grijs. Niets is zwart of wit.'

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Is het niet frappant dat diezelfde docent (en ook andere natuurlijk) dan tegelijk heel uitgesproken is over wat geschikte, 'literaire boeken' zijn voor de lijst?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mag ik ook nog een duit in het zakje doen? Uiteindelijk zijn dit soort categorieën -als kunst, goede muziek, literatuur- niet eensluidend te definiëren. Toch kan men wel gissen. Goede literatuur is welbewust geschreven in de context van 'belangrijke teksten' met de intentie om daar iets aan toe te voegen. Literatuur is net als beeldende kunst 'een gestileerd gebaar, bedoeld om te ontroeren, met de intentie om iets bepaalds teweeg te brengen of op te roepen'. Daarom zijn schrijfsels van liefhebbers, ongetalenteerden of schrijvers met commerciële bedoelingen geen echte literatuur. Naast intentie dient een echte schrijver te beschikken over originaliteit, taalbeheersing, overzicht, mensenkennis, relativisme. Een mooi voorbeeld is/was 'Kees de jongen' van Theo Thijssen, dat door velen niet als 'literatuur' werd gezien. Is met 11 man voor de goal blijven hangen nog 'voetbal'? Je begrijpt wat er bedoeld wordt, maar misschien is het niet rationeel te verklaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Interessant gezichtspunt. Als ik denk aan Vincent van Gogh of Emily Dickinson, die in hun tijd overigens niet werden begrepen, klopt de omschrijving: kunst maken in een context van belangrijke werken, met de intentie daar iets aan toe te voegen.
    Toch blijf ik dan o.a. zitten met de vraag: waar ligt het verschil tussen bijvoorbeeld Kees de Jongen , en Kaas van Elsschot. Of zijn beide werken inderdaad later als literatuur bestempeld? Het tweede boek werd overigens in college behandeld, het eerste niet.
    Dat er over Hermans en Reve wordt gesproken van ‘de groten’ zou bijna tot de conclusie kunnen leiden dat er bij voorkeur iets schokkends of akeligs aan het literaire werk moet zijn, net als ook bij Tirza . Omdat het anders niet genoeg opvalt of teveel als entertainment wordt gezien?
    Komend seizoen volg ik Alg.Literatuurwetenschappen, ben benieuwd of ik dan meer ga begrijpen van ‘het literaire veld’.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Neem jij de cultuurvervoering inmiddels ook met een korrel zout?. Vermaakt je je met de ziekelijke thuisblijversprietpraat van Maarten ’t Hart in de zaterdagse komkommer-nrc?

    Wil je wellicht een uniek experimenteel auteursonderzoek beoordelen dat de lezer confronteert met unieke romanmanuscripten in de vorm van een als worddocument verzonden e-mail?

    Zie dan http:// boekenopener.punt.nl, de vernieuwde site voor literaire fijnproevers.

    Ahum; De Winter en Grunberg volgen inmiddels mijn voorbeeld op Internet. Voor beiden geen kunst.
    Ik ben intussen op zoek naar meer betrouwbare kritische testlezers.



    Vriendelijke groet,

    locker

    BeantwoordenVerwijderen